Due to Blogger Format Changes

Due to Blogger Format Changes, Posts Will Be Shortened With LINKS to ORIGINAL NO MORE ANONYMOUS COMMENTS: they will be deleted. YOU MUST USE A NAME OR MONIKER!

19 April 2023

Rabbi Weissman – Special Translation כיצד מתיחסים למדינת ישראל תחת שלטון הערב-רב

 This article was translated to Hebrew thanks to someone's generous support.  The original in English is here


Please share this with your Hebrew-speaking friends.  If you would like to support the translation of more material, please contact me directly.
 

כיצד מתיחסים למדינת ישראל תחת שלטון הערב-רב

רב חנניה ווייסמאן

בקרב ציבור שומרי התורה בישראל ישנם שני בתי-מדרש עיקריים בכל הנוגע ליחס כלפי מדינת ישראל של ימינו – מדינה אשר מיום שנוצרההיא באופן מוצהר אינה כפופה לתורהקשה למצוא שתי עמדות קוטביות זו לזו יותר מהעמדות של שני בתי המדרש הללועובדה זו יצרה קרע טרגי נוסף בקרב עולם התורהוכידוע – המחלוקת ופירוד הלבבות הוא הגורם המרכזי לסבל של עמנו מימי קדם ועד ימינו אנו.

במאמר זה ננסהבעזר ה', למצוא פתרון לבעיה הזאת.

אחד מבתי המדרש הללו שייך לציבור המכנה את עצמו 'דתי לאומי' (דייקתי לכתוב 'מכנה את עצמו', משום שמאז ומתמיד התנגדתי לשימוש בתויות כאלו ואחרותאשר באמצעותן יוצרים פרוד בחברהמגדירים אנשים בצורה גרועה ולא מדויקת ומעודדים צורת חשיבה של עדר). מחנה זה רואה במדינת ישראל החילונית את 'ראשית צמיחת גאולתנוותומך במדינה מתוך להט דתילמוסדות המדינה ולטקסיה הם מייחסים קדושהכאשר צה"ל נחשב לקודש הקודשים.

מובןכי עובדת היותו של יחס ההערצה הזה חד-צדדייוצרת קשיים גדולים עבור הציבור הדתי-לאומיהשכבה השלטת במדינה מקרב הערב-רב כבר מזמן השחירה את פניהם של המתישבים היהודים ('המתנחלים') כקנאים דתייםטרוריסטיםמחרחרי מלחמה וסכנה לחברה (כלומראנשים רעים כמעט כמו אלו שלא התחסנו במנות הרעל). ראשית צמיחת הגאולה הציונית כבר הרסה את בתיהםהחריבה את ישוביהם והעמידה את כל הכח שברשות המדינה כנגד כל מי שעמד בדרכהצה"ל הקדוש שימש בתפקיד מרכזי וחיוני בפעולות הללוכאשר החריב יותר ישובים יהודיים ממה שהחריבו כל צבאות ערב ביחד בכל המלחמות שנערכו מאז תש"ח.

על-אף כל זאתהרגע המאושר בחייו של יהודי דתי-לאומי הוא כאשר בנו או בתו מצטרפים לאותו צה"לאין דבר קדוש מאשר להקריב את ה'קרבןהגדול ביותר שניתן למען מדינת ישראלאם אותו ילד עבר טראומה כאשר ביתו נהרס על-ידי צה"ל (לעיתים אף מספר פעמים) – עוד יותר טובכי הקרבן רק נעשה גדול יותר.

הציבור הדתי-לאומי אף מרוגז בשל סרובה של ישראל לאפשר להם להתפלל במקום הקדוש ביותר ליהדותהר הביתישראל מאפשרת ליהודים רק לעלות להר הבית בקבוצות מצומצמות ביותר ובשעות מוגבלות ביותר במספר ימים מוגבל ביותראפילו אזהם מאפשרים לעלות רק בקבוצות מודרכות קטנותהמוקפות על-ידי שוטרים ושומרי וואקף חטטנייםאשר משגיחים בדקדקנות על היהודים ותרים אחר כל בדל של סימן להתנהגות 'פרובוקטיבית'.בכלל התנהגות זו ניתן להצביע על נשיאת חפצי קדושה כגון סידורתפילה בקול רם או אפילו כריעה בדומיה לה'במקום בו שמים וארץ נפגשים.

כל אחת מהפעולות הללו עשויה לשמש כאמתלה עבור הערבים להשתולל ועבור העולם ליללכך שהתגובה הנאותה של המדינה הקרויה יהודית היא כמובן להעמיד את היהודים במקוםיהודים שמעיזים להתנהג כמו יהודים – או אפילו כמו בני-אדם נורמלים במקום תפילה – נעצרים מיד ונתונים לחסדי השלטונותיותר נכון לזעמםבנות בגיל העשרה שרוצות להתפלל על חולים נאלצות לזכור את שמותיהם בעל-פה – אם תקראנה את השמות מתוך דף,הדבר עלול לסכן את בריאותן...

בשנים האחרונות חל שיפור מסויםעד אז לא הותר למבקרים יהודים להזיז את שפתותיהםשמא תמלט משם תפילהכעת הותר ללחושוביום מוצלח ניתן אף להגניב בשקט כמה תפילות של אזרחים סוג בכאשר השומרים מביטים לצד השניבדיוק כמו אנוסי ספרד או יהודי ברית המועצות שסורבו לעלות לישראלרק שהפעם זה כאןב'מדינה יהודית'.

על-אף כל האמורוהרבה מעבר לכךנותרו בני הציבור הדתי-לאומי התומכים הנלהבים ביותר של המדינה ומוסדותיההרי בסופו של דברהגישה הזאת נתקדשה בקרבם כחובה דתיתוכידוע – חובה דתית אינה חייבת שתהיה לה הצדקה הגיונית.

זו הסיבה לכךשבני הציבור הדתי לאומי הקפידו על תקנות הקורונה יותר מכל מגזר אחר באוכלוסיההם עטו מסכות על עצמם ועל ילדיהםעד שניתן היה לחשוב שחמצן זה חזירהם נכנסו לבידוד שוב ושובהם סגרו את בתי הכנסת ומוסדות הלימוד שלהם – הרי תפילה ותלמוד תורה אינם מתקרבים להיות שווי-ערך לשרות המדינה – והם כפו את 'התו הירוקמתוך אכזריות שמזכירה את הקאפוים במחנות ההשמדהברגע שממשלת ישראל מכריזהכי נגיעה בספר תורה עלולה להפיץ מחלהאז מוטב לקבור את התורה מאשר לגעת בהנקודהוהם אכן קברו את התורה.

ככל שהציבור הדתי-לאומי מותקף ונרדףהם לעולם ימשיכו לשרת את המדינהמשום שזו הדת האמיתית שלהם כאשר מצמידים אותם עם הגב לקירמה שהחל באהבה נאצלת למדינת ישראל ורצון ליטול חלק בתהליך הגאולה,שינה את צורתו לתסביך הרס עצמי חסר הגיון.

הציבור הדתי-לאומי סובל מתסמונת שטוקהולםהם אינם מסוגלים לכייל מחדש את הבנתם בדבר שיבת עם ישראל לארצווגם לא להפריד בין אהבתם לישראל לבין תמיכתם המבוישת והטפשית באויבי המדינה שמבפניםהם מתעלמים כאשר ישראל עורכת מצעדי גאוה ומקדמת סטיהוהם מרגישים גאוה כאשר ישראלי זוכה במדליה אולימפית או באירוויזיון או בתחרות יופיעד שניתן היה לחשוב שעבור זה השיבנו הלארצנובשורה התחתונה,הציבור הדתי-לאומי אינו מסוגל להרים את ישראל לשלב הבאהם פשוט שמחים בעצם זה שהם כאן.

בשל כךבני הציבור הדתי-לאומי תמיד היו אזרחים סוג ב', רבניהם היו מדרג ב', והם היו ללעג וקלס הן בידי החילונים והן בידי החרדים. (אדם חילוני שמבקש הדרכה ברוחניות או בשמירת מצוות לא ילך לחפש זאת אצל רב דתי-לאומי). זו הסיבה לכךשילדיהם נוטשים את שמירת המצוות באוחזים גבוהים.

הציבור הדתי-לאומי מיצה את עצמוולא נותר לו הרבה מה להציע.

*

כעת נדון במה שקרוי הציבור ה'חרדי'. ציבור זה אוחז בעמדה מנוגדת באופן קוטבי ביחס למדינת ישראל החילוניתעמדה ששורשיה מצויים בראשית ימיה של הציונותהחרדים הבינוכי מנהיגי הציונות היו עוינים כלפי שומרי התורה ושמטרתם הייתה הקמת מדינה שבכל מהותה תהיה מנוגדת לתורהרבים מגדולי הרבנים באותו הזמן התנגדו לכל שיתוף פעולה עם הציוניםעל-אף המצב באירופה שהלך והתדרדר.

יהודים אינספור שוכנעו לא לברוח לישראל כאשר עוד יכלו לעשות זאתודמם ספוג באדמתה של אירופה עד עצם היום הזהעל-אף ש'חרדיםרבים הגיעו בסופו של דבר לישראלהיחס שבינם לבין המדינה נותר יחס של עוינות הדדיתאו במקרה הטוב – יחס של התעלמותעבור הציוניםהיו החרדים לנטל ולאיום במידה ויגדל מספרם,והחרדים לכשעצמם הסתכלו על הציונים כעל בניו של המן הרשערק עם שמות עברייםועם כל זאתהבטחת הממשלה לתקצב את המוסדות החרדים אפשרה להם להכריע מערכות בחירות ולהעביר חוקים.

וכפי שנהוג לומר אצל אנשי העולם התחתוןאין כאן שום דבר אישיזה רק עסקים.

מלבד זאתהחרדים שאפו להבדל ככל הניתן מהחברה הישראליתהם מוכנים למסור את נפשם כדי שילדיהם לא ילכו לצבאדבר זה נובע בעיקר (אך לא רקבשל העובדה שצה"ל הוא מדגרה לטומאה רוחניתאשר במדה רבה נכפית על אנשים דתיים מתוך מגמה לחלן אותםעל-אף שישנם כמה נהלים בצה"ל שנועדו להתחשב בחיילים חרדיםאלו מתוכם שאכן מתגייסים לצבא הופכים לבלתי-רצויים בתוך העולם החרדי.

החרדים ברובם (הרי בסופו של דבר אי אפשר להכליל את כולםאינם רואים בשיבת מליוני יהודים לישראל כאירוע בעל משמעות דתיתעבורםהגאולה יכולה להיות דבר אחד ויחיד – המשיח מגיעמביא את שאר היהודים חזרה לארץוכולם הופכים לחרדים.

החרדים בהחלט מכירים בקדושת הארץאבל באופן מוזר למדירבים מהם רואים בכך סיבה לא לחיות בישראלהם טועניםכי בסופו של דבר הארץ מחוללת על-ידי כל אלו שאינם חרדיםואפילו החרדים אינם מסוגלים לעמוד באחריות האדירה של שמירת קדושת הארץעדיף בעיניהם להשאר רחוקים מארמונו של ה', שם העונש על חטא הוא החמור ביותרולחכות למשיח שיבואעד אזככל הנראהישראל נועדה רק עבור אלו שחוטאים יותר מכולםאו עובר אלו שלעולם אינם חוטאים.

בעוד החרדים נוטים להחמיר בקיום המצוות השונות – חומרות שבעקרון ראויות להערכהאך לעיתים הן הרבה מעבר לנצרךואף מעבר לראוי – בנושא הזה הם לפתע אינם מסוגלים לעמוד באתגר הרוחני של חיים בישראלוהם אף לא מעוניינים לנסותעדיף להם להשאר בגלותרחוק מישראלבמקומות השורצים טומאה רוחניתשם הנסיונות העומדים בפני אדם שרוצה להשאר דתי חמורים בהרבהובלבד שלא להסתכן בלאכזב את העל כך שלא הגענו לשלמות מוחלטת בארץ-ישראלעדיף להקל במצוה לדור בישראל ובכל המצוות שלא ניתן לקיימן אלא בארץזוהי עמדתם (או שמאתרוצםשל חרדים רביםאשר אינם רואים בשיבתם של היהודים לארצם לפני שהמשיח מגיע כהתגשמות רצון ה'. 

אין צורך לומרכי החרדים מושמצים במדינת ישראל יותר מבכל מקום אחרהתקשורת החילונית מאשימה את החרדים בכל חולי שיש בחברה – יש להם מדי הרבה ילדיםהם פרזיטיםאינם תורמים דבר לחברהאינם מכבדים את חוקי המדינהלא אכפת להם מבטיחותהם מפיצי מחלותוכן הלאה.

עלילות בדים מהסוג הזה שמשו במהלך ההיסטוריה להצתת פוגרומים ורצח עם כנגד העם היהודיבמדינות אחרות כיום היו הדברים הללו מגונים כאנטישמיותאולם בישראלהדברים הללו מקובלים בחוגים מכובדיםלרבות בממשלהומשמשים כסיבה מוצדקת לרדיפתם של המוני אנשיםאשר ברובם מתנהגים בצדקות וביושרתורמים רבות לחברה ואינם גורמים לבעיותיו של אף אחדעל-אף נטייתם להתכנס בתוך עצמם.

הציבור הדתי-לאומימצדועומד לצדם של האנטישמים במקרה הזהכמה שזה לא מפתיעהחרדים מוכנים להקריב כמעט הכל עבור עקרונותיהםהדתיים-לאומיים מקריבים את עקרונותיהם למען המדינה הציונית וכדי לקבל תעודת יושר מהחברה החילונית.

באופן כלליהחרדים יעדיפו לחיות את כל חייהם מבלי לפגוש לעולם מישהו שאינו חרדיהם היו רוצים ששכונותיהם תהיינה שמורות עצמאיות של 'יהדות שורשית', שם ילמדו תורה ויחכו לביאת המשיח.

מכיון שהשיבה לארץ אינה בעלת משמעות דתית עבור החרדיםההרס של גוש קטיף ו'התנחלויותנוספות אינו מטריד אותםהם מתעלמים ממצעדי גאוה משום שאלו אינם מתרחשים בשכונות החרדיותאבל הם יהיו מוכנים להפגין כנגד כל מה שעלול להתפרש כנסיון להתערב בסגנון חייהם.

הציבור הדתי-לאומי יפגין כנגד הרס הישוביםאבל יתעלם כאשר מדובר בחילול שבת או בפגיעה אחרת בתורה.החרדים יפגינו נגד אלואך יתעלמו מהרס הישובים.

הציבור הדתי-לאומי לא יפגין נגד תועבות בצבאמשום שהצבא מקודש בעיניהםהחרדים גם הם לא יפגינו נגד תועבות בצבאמשום שמצבם של חיילי צה"ל אינו נוגע להם.

עם משוגעכבר אמרנו?

*

הערב-רב ששולטים בישראל מרוצים עד מאד מכל המהלך הזהכל עוד הציבור החרדי והציבור הדתי-לאומי מתעבים זה את זהאו לכל הפחות חיים בשני עולמות נפרדיםמי שמרויח בגדול זה הערב-רבהיהודים הדתיים יכולים מבחינתם להתקוטט בינם לבין עצמם בשל השאלה למי מגיע חלק גדול יותר בעוגהותוך כך להבטיח ששומרי המצוות ככלל לעולם לא יגיעו לעמדת כח אמיתית.

הערב-רב יכלו להנות מהחרבת גוש קטיף וישובים נוספיםמשום שידעו שהחרדים לא ימחווהציבור הדתי-לאומי חלש מדי מכדי למנוע את זההערב-רב יכולים להרוס ישיבות דתיות-לאומיותמשום שהחרדים אינם רואים בכך פגיעה בתורה – ישיבות דתיות-לאומיות אינן נחשבות באמת לישיבות מבחינתםהערב-רב יכולים להכות יהודים בהר הבית ולעצור אותםמשום שהחרדים קדשו את הכותל כאתר החשוב ביהדות והפקירו את הר הבית לערבים.

באותו הזמןיכולים הערב-רב לרדוף את החרדיםמשום שהציבור הדתי-לאומי יטייחואף יצדיק את הפעולההערב-רב יכולים אפילו לרצוח חרדים במירוןוהדתיים-לאומיים יהדהדו את הנרטיבולפיו החרדים אשמיםמשום שהם מתנהגים כמו חיות פרא שרומסות אחת את השניההערב-רב יכולים להכות מפגינים חרדיםולדתיים-לאומיים לא יהיה אכפתאכפת להם רק כאשר מכים אנשים משלהםהערב-רב יכולים לקדש מלחמה כנגד הישיבות החרדיות,וזה לא יזיז לדתיים-לאומייםהרי לא מדובר בישיבות 'שלהם'.

את מה שאנחנו מבשלים – אנחנו אוכלים...

*

בקרב שני המחנות שעליהם אנו דנים ישנן נקודות של אמתאבל שניהם הפכו לאסירים בשל הזהות החברתית והציפיות החברתיותאני רוצה לראות דתי-לאומי עם מסירות בלתי-ניתנת לערעור לתורהשעומד על עקרונותיו כמו חרדיאני רוצה לראות חרדי שרוצה לראות חלק מהחברה הישראלית כיוםעד כמה שהיא אינה מושלמתכמו דתי-לאומיעכשיו מתחילים לדבר.

הרי ברור לכל מי שקורא בתורהשהרצה שהיהודים ישובו לארצם במספרים גדוליםושישלטו בארצם עוד קודם לביאת המשיחהנבואות אודות גוג ומגוג כולן מעידות על כך – אין להן שום הבנה כל עוד היהודים יראי החיים כנתינים בארצות לא להםכתבתי בהרחבה על כךבעיקר בספרי "לעלות בחומה" ("Go Up Like a Wall") באנגלית.

אלו שאינם רואים בחזרתם של ישראל לארצם כאירוע בעל משמעות דתית בשל העובדה שהערב-רב נמצאים בשלטון – טועים טעות מרההרוצה שנהיה כאן ועם זאת לא מדובר עדיין בגאולה עצמההערב-רב אינם ראשית צמיחת גאולתנואלא הם מהווים את המכשול האחרון בפניהאמנםבכדי שנצליח להתגבר על המכשול הזהמחובתנו להיות כאן בארץומחובתנו להיות על המגרש.

הציבור הדתי-לאומי חייב להכיר בכך שמדינת ישראל החילוניתאשר רמסה אותם מכל כיוון אפשריהרסה את בתיהםאסרה עליהם להתפלל בהר הביתושלחה את ילדים למוותבעוד שכלפי האויב נהגו בכפפות של משי – מדינה זו אינה ראויה לתמיכתםהם יכולים להכיר בכךמבלי לוותר ולו על קמצוץ של אהבתם לארץ-ישראל ולעם ישראלומבלי לוותר בכהוא זה על אמונתםכי השיבה לארץ בדורות האחרונים היא הדבר האמיתישעליו חלמנו במשך דורותהם צריכים לחדול מלהיות טפשים הנתונים לשימוש בידי הערב-רב ומלהתנהג כמו עדר כבשים ממושמע.

החרדים צריכים להכיר בכך שאכןהשיבה לארצנו בדורות האחרונים היא הדבר האמיתיומדובר באחד המאורעות המשמעותיים מבחינה דתית בתולדות האנושותהם יכולים להכיר בכך מבלי לוותר ולו על קמצוץ ממחויבותם לשמירת התורה ומבלי לטייח את הפשעים של אלואשר בנו את הארץ מבחינה גשמיתישנן סיבות רבותשבגללן בחר הדווקא בהם שיבנו את הארץאם ביכולתנו להביןשהשואה הייתה רצון ה', אזי אנחנו יכולים גם להביןכי בנייתה מחדש של ארץ-ישראל היא רצון ה' - גם אם איננו אוהבים את השליחים שהוא בחר להגשים דרכם את המפעל.

מעל הכלהציבור הדתי-לאומי והציבור החרדי חייבים לחדול מהקבעון המחשבתי שגורם להם להגיב כל הזמן האחד לשניולחשוב כיצד ניתן לשלב כוחותישנם לא מעט דתיים-לאומיים בעלי מחויבות איתנה לשמירת התורה,וחרדים רבים נוטלים חלק בחברהכמעט ולא היה ניתן להבחין ביניהםאילולא אותם מחסומים חברתייםשנוצרו באופן מלאכותי.

ובכך אנו מגיעים לנקודה האחרונהבאמת אין כל סיבה לקיומם של שני המחנות הללו – דתי-לאומי וחרדיכל מי שמחויב לשמירת התורה ואוהב את ארץ-ישראל נמצא באותה סירהסגנון החיים והתפיסה בכל נושא ונושא אינם חייבים להיות זהיםעלינו לשלב כוחות בדברים שחשובים יותר מכללהפסיק להעמיד פנים כאילו כל סוגיה מצדיקה יצירה של פלג נוסףולהותיר את הפרטים עבור המשיחשיסדר אותם כמו שצריך.

כאשר נעשה זאתללא ספק גם הוא יעשה את שלוולערב-רב לא יהיה כל סיכוי לעמוד מולנו.

__________________________

מאמר זה תורגם הודות לתמיכה נדיבההמאמר המקורי מופיע בכתובת chananyaweissman.com/article.php?id=441

אם תרצו לתמוך בתרגום של חומר נוסףאו לקבל מאמרים עתידיים באנגליתאנא שלח בקשה לכתובת endthemadness@gmail.com.


3 comments:

Gavriela Dvorah said...

He is absolutely 100% spot on with this article. The reality is exactly as described. Some of us are in the middle...strict adherents to the Torah and mitzvot, yet with an intense love for the Land, for this inheritance bequeathed to Avraham Aveinu and his children for all time by the One, The Creator of All.

However, it is painful for us to see that a homosexual was selected (even over Danny Danon who would have been amazing) to serve as Speaker of the Knesset, the 3d most powerful position in the medinat. Personally, I cried. And I knew from that moment that this coalition government would not succeed. We can't support sin parades or Shabbat desecration. And, true, we would prefer to turn inward to protect our children from the sitra achra that permeates much of Israeli society. But, we would never leave, like the secular are threatening to do. Only Moshiach can unite us.

Neshama said...

So glad you liked this.
He wants to spread this among other Israelis; can you forward it to others?

What do you think about the possibility that our Rabbi Weissman “might” be MBY??

Anonymous said...

Excellent comment by Gavriela! Yasher Koach!
Just to add something - this proves that as she says, 'the coalition cannot stand', that the ptb's have the real control on Yisrael. Bibi (& others) do not have the courage to stand up against them.

EM SAIDEL: Shir HaShirim for the "Table" – Shabbat Chol Hamo'ed Pesach

  Shir HaShirim for the "Table" – Shabbat Chol Hamo'ed Pesach   On the level of the pshat, Shir HaShirim is a love song, sun...