א' אייר התשע"ז 27.04.2017 08:30
תפארתו של עם ישראל היא המשפט העברי - על שבוע התפארת בספירת העומר
ואשיבה שופטייך כבראשונה.
השבוע השלישי של ימי ספירת העומר הוא שבוע התפארת – תפארתו של עם ישראל היא המשפט העברי – חוקי התורה אשר "מי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים ככל התורה הזאת". בשבוע זה נעסוק בתהליך התיקון של חידוש המשפט העברי.
הצעד הראשון הוא חסד שבתפארת – הקמת בתי דין על פי המשפט העברי בכל מקום יישוב בארץ ישראל, וכצעד ראשון - בתי דין לממונות הנוגעים לחיי הפרט. שלמות מצוות יישוב הארץ הוא בקיום המצווה "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך". בתי הדין מאפשרים את קיום יישובו של עולם, ודואגים לתיקון חיי האזרחים כדי להפוך את החיים בארץ לנעימים ומתוקנים.
לאחר צד החסד שבחידוש מערכת המשפט העברית כדי לבסס אותה זקוקים גם לגבורה שבתפארת. הגבורה נדרשת גם לצורך אכיפת פסקי הדין, אך כיום נדרשת לה גם יכולת עמידה אל מול מערכת המשפט הזרה (והנוכרית), ואל מול המשפט הבין לאומי. כדי שנוכל לעמוד על שלנו נדרשת תקיפות ו/או חוסן צבאי שיאפשרו לנו שלא לשנות את ציווי התורה הקדושה מפני שום איום או הפחדה.
התפארת שבתפארת היא למעשה ה'פנים' של מערכת המשפט התורנית, כאשר בעם ישראל ישנו דימוי שלילי על מדינה הנוהגת על פי המשפט העברי, תיקון התפארת שבתפארת הוא הפצת פנימיות התורה בדגש על פנימיות ההלכה כך שנוכל להראות לכל עם ישראל את תפארתם ורחמנותם של משפטי התורה, המבוססים על רחמנות אמתית "אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם".
הצעד הבא הדורש תיקון הוא הנצח שתפארת. הקריאה לעליית כל היהודים מארצות הנכר באה במקביל לפעילות 'משרד החוץ' העוסק בבירור הניצוצות המפוזרים ברחבי תבל. תקון הנצח שבתפארת היא יציאה החוצה – ללמד את התורה לכל הגויים, ולהזמין אותם לטעום מחכמתה של התורה.
במקביל לשלב הקודם נדרש בירור וזיכוך פנימי שמתבטא בתיקון פגם ההוד שבתפארת. על פי הוראת התורה "לא תוכל לתת עליך איש נוכרי" - בפרט במערכת המשפט. וקיום ההלכה הקובעת "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" ולא בפני ערכאות של נוכרים (או יהודים השופטים כמו בערכאות של נוכרים.
ונסיים את שני השלבים האחרונים של תיקון מערכת המשפט בזריזות:
יסוד שבתפארת – קשור כמובן ללימודי המשפטים באקדמיה, תיקון האקדמיה יהפוך פקולטות מיותרות אלו לבתי מדרש שיעסקו בסוגיות המתחדשות על פי התורה הקדושה.
ומלכות שבתפארת – שהרי שלמות תיקון המשפט הא בבית המקדש, בלשכת הגזית "שמשם יוצאת הוראה לישראל" זהו בית המשפט העליון שלנו, כאשר נזכה לכנס את חכמי ישראל ולכונן מחדש את הסנהדרין אז יתקייים בנו שלמות הייעוד של "ואשיבה שופטייך כבראשונה".
4 comments:
ENGLISH
Yesh Din The glory of the people of Israel is Jewish law - about the week of glory in counting the Omer And I will restore your judges as before. The third week of Sefirat HaOmer is the week of Tiferet - the glory of the people of Israel is Jewish law - the laws of the Torah, "Who is a great nation who has laws and judgments as righteous as this Torah." This week we will discuss the process of reforming Jewish law. The first step is Chesed in Tifferet - the establishment of rabbinic courts according to Jewish law in every place in the Land of Israel, and as a first step - the courts of the courts pertaining to the life of the individual. The perfection of the mitzva of settling the land is in the fulfillment of the commandment "Judges and policemen will give you in all your gates." The rabbinical courts allow the existence of the world to be settled, and they take care to improve the lives of the citizens in order to make life in Israel pleasant and correct. After the side of grace in renewing the Hebrew legal system in order to establish it, we also need the heroism of the glory. Heroism is also required in order to enforce judgments, but today it is also required to stand up to the foreign (and foreign) legal system and to international law. In order for us to stand on our shoulders, we need military assaults and / or strength that will enable us not to change the commandment of the holy Torah against any threat or intimidation
The glory of the taferet is actually the "face" of the Torah system. When the Jewish people have a negative image of a state that practices Jewish law, the correction of the glory of the Torah is the distribution of the inner of the Torah, , Based on true mercy "truth and peace law judged at your gates". The next step that requires correction is eternal glory. The call for the immigration of all the Jews from foreign lands comes parallel to the activities of the Foreign Ministry, which deals with the clarification of sparks scattered throughout the world. The repair of eternity in the glory is to go out - to teach the Torah to all the nations, and to invite them to taste the wisdom of the Torah. Parallel to the previous stage, an internal clarification and refinement is required, which is reflected in the correction of the flaw in the splendor of the shofar. According to the teaching of the Torah, "You shall not be able to give you a foreigner" - especially in the judicial system. And the existence of the halachic ruling "and these are the laws that you shall set before them" and not before the courts of foreigners (or Jews who judge as in the courts of foreigners. And we will conclude the last two stages of reforming the court system with agility: Yesod in Tifferet - is of course related to the study of law in academia, the amendment of the academy will turn these redundant faculties into batei midrash that will deal with issues that are renewed according to the holy Torah. And this is our Supreme Court. When we merit to convene the sages of Israel and reestablish the Sanhedrin, then the perfection of the mission of "Your judges as in the first instance" will
HISTORY
Lea, thank you very much. I think I was mistaken about this being the final. Actually he's going thru all the sefirot. So, we will have more.
BTW, what do you think about what he writes? How do you find it?
I feel like...he sees a different reality. Like I'm reading the news of that reality. I want to wake up there tomorrow, now.
Post a Comment