Open Letter to Mizrachi Rabbis by Rav Elchonon Wasserman (1912)
Essential questions. We're still waiting for answers.
In 1912 an open letter from Rav Elchonon Wasserman to the rabbis of the Mizrachi (“Religious Zionist” movement) was printed in the Jewish newspaper Der Yid (issue 266). It appears in the first volume of Kovetz Ma'amarim and Igros, the collected essays and letters of Rav Wasserman. I’m grateful to have found the Hebrew text online here, and have copied the letter below. I have added an English translation in italics (Google translation with my emendations) and my own comments in brackets
Those who are unfamiliar with Rav Wasserman should look him up. He was a close student of the Chofetz Chaim, a gadol hador in pre-Holocaust Europe, and one of the most prominent, outspoken critics of the secular Zionists who eventually incorporated the un-Jewish State of Israel. He supported living in Eretz Yisrael (of course), but passionately warned against partnering with or supporting the Zionists in any capacity. In his writings he even referred to their leaders as coming from the seed of Amalek. (I will share more about this in future articles and classes).
On the cusp of World War II and the Holocaust, Rav Wasserman traveled across Jewish communities in America to speak and raise funds. His many admirers in America implored him to remain there in safety, but Rav Wasserman insisted on returning to Europe to give support and guidance to his students, irrespective of the personal danger. He was murdered in 1941.
Rav Wasserman was a tzaddik of impeccable character and integrity, who was unconcerned with political machinations of “practical” considerations — only what the Torah had to say, no equivocation or compromises. It behooves us to take his pure, prescient, Torah-grounded words with the greatest respect and seriousness.
מכתב גלוי לרבני המזרחי
An open letter to the Mizrachi rabbis
רבותי!
יודע ומכיר אני את מיעוט ערכי, כי אינני כדאי להורות דרך לרבים ואף כי לגדולים וטובים ממני, אבל למדונו רבותינו, כי מצות "הוכח תוכיח", נוהגת גם בתלמיד לרב (בבא מציעא לא.) "ובמקום שיש חילול ה' אין חולקים וכו'" (ברכות יט:). ועל כן, תרשוני נא להציע לפניכם, בתור רבנים נושאי דגל התורה ויראה, שאלות אחדות פשוטות מאד, ובמטותא מנייכו, להשיב על השאלות האלו תשובות כהלכה, לא בסברות בעל-בתיות והשערות, כי אם רק על פי חוקי התורה והלכותיה
Rabbosai,
I know and recognize my low worth, for I am not fit to instruct the path for the public, let alone those who are greater and better than me. However, our rabbis have taught us that the commandment, "You shall surely reprove," also applies to a student toward a rabbi (Bava Metzia 31a). "And where there is desecration of Hashem, we do not give deference…" (Berachos 19b).
Therefore, allow me to propose to you, as rabbis who carry the banner of Torah and fear [of heaven], a few very simple questions, and I ask of you to respond to these questions with answers according to Halacha, not with balebatish [amateurish] logic and speculations, but only according to the rules of the Torah and its laws.
[Unfortunately the sort of balebatish logic Rav Wasserman refers to has become mainstream in the Internet / social media age, where anyone who spent a few years in yeshiva (or even not) considers himself qualified to make authoritative statements on the most vital and nuanced areas on Torah, split hairs on a whim, and otherwise substitute rhetorical devices for the actual rules of Torah and its laws — all with a total lack of humility and knowing their place. It is noteworthy that Rav Wasserman felt the need to forestall such disingenuous, un-Torah tactics right off the bat.]
א. גלוי וידוע לכולנו, שראשי ומנהיגי הציונות, הם פורקי עול התורה ביד רמה, ולפי דין תורה אסור להתחבר עמהם אפילו לדבר מצוה (שערי תשובה שער ד' אות נ' ואות קצ"ג), אם כן הסבירו לי רבותי; היכן מצאתם בתורה היתר להיות מחוברים אתם בריש גלי?! והאם אין אתם נותנים בזה מקום לחוש ח"ו לגביכם... וקרא כתיב; "והייתם נקיים וגו'" (במדבר לב:כב) וכשם שצריך אדם לצאת ידי המקום וכו' (שקלים ג:) ובפרט בחשד נורא כזה
1. It is clear and known to all of us that the heads and leaders of Zionism cast off the yoke of the Torah with a raised hand, and according to Torah law it is forbidden to associate with them, even for purposes of a mitzvah (Shaarei Teshuva, Shaar 4, letter 50 and letter 193).
If so, explain to me, Rabbosai, where in the Torah did you find permission to be associated with them openly?! And do you not give room to be concerned for yourselves, God forbid [lest you be suspected of wrongdoing]? And the pasuk is written; "And you shall be beyond reproach [in the eyes of Hashem and Israel]" (Bamidbar 32:22) and “just as a person needs to fulfill this regarding Hashem, etc.” (Shekalim 3b), and especially with such terrible suspicion [of violating the prohibition against partnering with the wicked].
אם חושבים אתם שיש בכוחם להביא ישועה לישראל במצב הגשמי, האם רבותי; אינכם מבינים דבר כה פשוט, כי אנשים שכאלה, שהציבו לעצמם כמטרה לעקור חלילה תורת ה' מישראל, יכולים רק להיות שלוחי השטן - אשר עבודתו היא רק להרוס ולא לבנות, לעקור ולא לנטוע! עוד בטרם יהיו בונים דבר אחד, הם יהרסו אלפי דברים אחרים, ולאחר מכן כל בנינם יתמוטט, כי אין ה' עמהם. "ואם ה' לא יבנה בית שוא עמלו בוניו בו" (תהלים קכז:א)
If you think that they have the power to bring salvation to Israel in the physical situation, do you, Rabbosai, not understand something so simple, that such people, who have set for themselves the goal of uprooting, God forbid, the Torah of God from Israel, can only be messengers of Satan — whose work is only to destroy and not to build, to uproot and not to plant! Even before they build a single thing, they will destroy thousands of other things, and after that all their buildings will collapse, because God is not with them. "Unless Hashem builds the house, its builders labor in vain" (Tehillim 127:1).
כתוב בתורה (דברים כז:כו): "ארור אשר לא יקים את דברי התורה". כמה איפוא ארורים המעשים, של מי שהולך בזדון להרס את התורה? ארור מפי הגבורה הוא, שכל אשר הוא עושה אין ה' מצליח בידו, ההיפך מברוך; כל מקום שארור נוגע בו, מביא הוא קללה ולא ברכה, מות ולא חיים
It is written in the Torah (Devarim 27:26): "Cursed is he who does not uphold the words of the Torah." How cursed, then, are the actions of one who deliberately goes to destroy the Torah?! Cursed is he by the mouth of the Almighty, for in all that he does, God does not bring success in his hand! He is the opposite of blessed; wherever the cursed one touches, he brings a curse and not a blessing, death and not life!
אפילו אם ייראה לנו בעיני בשר ודם, שהם עושים טובה בגשמיות, יודעים אנו ברור על פי התורה הקדושה, המגלה לנו כל סתום, כי "טובתן של רשעים רעה היא אצל צדיקים" (יבמות קג.)
Even if it seems to us with the eyes of flesh and blood that they are doing good in a material way, we know clearly from the Holy Torah — which reveals to us all that is hidden — that "The good of the wicked is harmful to the righteous" (Yevamos 103a).
היעלה על הדעת, כי הזדים האלו הם יהיו המגלגלין זכות על ידיהם להיטיב עם ישראל? אדרבא, תמצאו בתורה וכל כתבי הקודש, מתי ואיפה קרה, שההשגחה העליונה תמנה שלוחים להטיב לישראל, כאלה השונאים את התורה הקדושה שנאת מות, כשונאי ישראל הגרועים ביותר. האם יתכן הדבר, שארץ הקדושה שלנו תיבנה על ידי מחללי כל קודש בזדון? השכחתם מה שכתוב בתורה (ויקרא יח:כח): "ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה וגו'", וכי ארץ ישראל מקיימת עוברי עבירה, ואם דהוי לא הוי בשבילם ודוגמתם, דלא הוי הוי
Is it conceivable that these scoundrels would be the ones through whom heaven will orchestrate something meritorious, to benefit Israel?! On the contrary, can you find in the Torah and all the Holy Scriptures, when and where it happened that Hashem’s supreme providence would appoint agents to do good to Israel, such as these who hate the holy Torah with a hatred to the point of death, as the very worst haters of Israel?
Is it possible that our Holy Land will be built by those who desecrate everything holy with malice?! Have you forgotten what is written in the Torah (Vayikra 18:28): "Lest the land vomit you out when you defile it, etc."? And does the Land of Israel sustain transgressors? And if it did not do so for them and their sort in the past, will that which never happened happen now?
אזכיר רק אחד מרבוא ממעשי התעתועים שלהם. קראתי זאת ב"היינט" [עתון יומי, שיצא בווארשה] בחוה"מ סוכות שעבר; שבתל אביב מתרחצים שני המינים בתערובת, בבגדי ים בלתי צנועים, וד"ל. האינכם מבינים שהסיבה הראשונה לפוגרומים בא"י, היא תולדה מחוייבת מנאצות כנ"ל ודומיהן, שפורקי עול אלה מעוללים
I will mention just one of their myriad wicked deeds. I read this in "Heint" [a daily newspaper published in Warsaw] that last Chol Hamoed Sukkos in Tel Aviv they had both sexes swimming together, in immodest swimsuits, and that is sufficient for one with understanding. Do you not understand that the primary reason for pogroms in Eretz Yisrael is an inevitable consequence of provocations like the aforementioned and similar ones, that these who cast off the yoke [of Heaven] commit?
[How the bar has been lowered, how desensitized we have become, since a century ago, when mixed swimming in Tel Aviv was the red line for immoral behavior. Even “religious” communities have come to “tolerate” and even embrace so much worse. What would Rav Wasserman say about us today?
If mixed swimming alone is spiritual justification for pogroms in Eretz Yisrael, is it really hard to fathom that perversity parades all over the country and thousands of people dancing around a Buddhist statue on Simchas Torah might earn rivers of Jewish blood being spilled and piles of limbs blown off, God forbid?]
כתיב (דברים לב:יט): "וירא ה' וינאץ מכעס בניו ובנותיו", "ואעפ"י שבטלו ד' מיתות, דין ד' מיתות לא בטלו" (כתובות ל.) ו"כל ישראל ערבין זה בזה" (שבועות לט.)
It is written (Devarim 32:19): "And Hashem saw and was provoked by the infuriating [deeds] of his sons and daughters," "And although the four types of capital punishments have been annulled [for lack of a Sanhedrin], the judgment of the four deaths was not annulled" (Kesubos 30a) and "All of Israel is a guarantor for one another" (Shevuos 39a).
הערבים הם הם שלוחי הדין של מעלה, כדי לקיים את הפסק, כנבוכדנצר בשעתו. כלום סבורים אתם באמת, כי ככל שיכנסו לא"י יותר מופקרים, יוטב שם מצב היהודים? הרי זה בדיוק כמו שעומד מישהו ליד שריפה ויוצק לתוכה דלק, וכאשר שואלים אותו מה אתה עושה, הוא עונה: אני רוצה לכבות את האש! האם זה מעשה כיבוי? הלא אין זה מכבה אלא מבעיר. הרי הדבר הפוך לגמרי, שככל שירבו שם את מעשיהם, יתרבו חלילה הפוגרומים וכל הצרות, "כי יש אלקים שופטים בארץ" (תהלים נח:יב), ו"כל האומר הקב"ה ותרן וכו'" (בבא קמא נ.) ו"הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט" (דברים לב:ד)
The Arabs are the executors of the heavenly judgment, to carry out the decree, like Nevuchadnezzar in his time. Do you really believe that the more depraved people who enter Israel, the better the situation of the Jews will be there? It's precisely like someone standing next to a fire and pouring fuel into it, and when you ask him what are you doing, he replies: I want to put out the fire! Is this an act of extinguishing?! He is not extinguishing, but rather igniting, no?
[Here too] it is just the opposite, for the more they increase their actions there, the more the pogroms and all the troubles will increase, God forbid, "for there is a God Who judges in the earth" (Tehillim 58:12), and "anyone who says, 'The Holy One, Blessed is He, forfeits judgment [should forfeit his innards] " (Bava Kama 51a), and "the Rock, His actions are perfect, for all His ways are justice" (Devarim 32:4).
האם חושבים אתם כי בהתחברותכם אתם תחזירו אותם למוטב? או תעשו אותם לאנשי "מזרחי"? לא רבותי, מאה אנשי מזרחי יתהפכו מהר יותר לציונים, לפני שציוני אחד יתהפך ל"מזרחי". ולמה? מפני שסטיה מן הדרך הישרה היא קלה מאד, אבל לעלות למעלה מאוד קשה
Do you think that by joining with them you will bring them back to the good? Or that you will make them "Mizrachi" people? No, Rabbosai, a hundred Mizrachi people will turn into Zionists faster than one Zionist will turn into a "Mizrachi". And why? Because deviating from the straight path is very easy, but climbing up is very difficult.
הרי יודעים אתם את הדין, רבותי; כי הנוגע בקדושה, לא נעשה קדוש. אבל הנוגע בטומאה, נטמא. ו"ילפי ממקלקלתא, ולא ילפי ממתקנתא" (ירושלמי מו"ק פ"ב, ה"ב). והרי כבר נפסק דינם, ככתוב "וכל באיה לא ישובון" (משלי ב:יט)
You know the law, Rabbosai, that one who touches something sanctified does not become holy. But one who touches impurity becomes impure. And "People [more readily] learn from those who are corrupt, and not from those who are proper" (Yerushalmi Moed Katan Chapter 2, Halacha 2). And their law has already been decreed, as it is written, "And all who enter it will not return" (Mishlei 2:19).
ב. כתוב ברמב"ם (הלכות מלכים פרק א', הלכה ז'): "כל מי שאין בו יראת שמים, אסור למנותו לשום מינוי בישראל". זוהי הלכה מוסכמת, בלי שום חולק
2. It is written in the Rambam (Laws of Kings, Chapter 1, Halacha 7): "Anyone who lacks fear of Heaven is forbidden to be appointed to any position in Israel." This is a well-established Halacha, without any disagreement.
שואל אני אתכם, רבותי, ביודעכם היטב, מי הם ומה הם המנהיגים הנ"ל, איפה מצאתם היתר בקונגרס האחרון, [הכונה לקונגרס הציוני] להשאיר אותם גם להבא בהנהלה הראשית, שכפי הנשמע הכריעו נציגי המזרחי בקולותיהם את הכף למענם. בודאי תענו: לא היו בין הציונים טובים יותר להצביע בשבילם, אבל האם כאשר אין תפילין מברכים ברכה על...?
I ask you, Rabbosai; knowing full well who and what the above-mentioned leaders are, where did you find permission in the last congress [the Zionist Congress] to keep them in the leadership for the future, as it seems that the Mizrachi representatives, with their votes, tipped the scales in their favor? You will surely answer: There was no one better to vote for among the Zionists. But when there are no tefillin, do we make a blessing on...?
[One can only wistfully wonder how the entire trajectory of the leadership in Eretz Yisrael might have been altered with the support of “religious” Zionists for those who openly waged war on the Torah and continue to do so. Indeed, “religious” people today make the very same bargain, excusing themselves that they are supporting “the lesser evil”. A principled stand to oppose evil, without equivocation or compromise, is outside their conception, receiving only derision and hostility when suggested.]
ג. ידוע גודל וחומר העון לחלוק כבוד לרשעים, שהוא כזורק אבן למרקוליס, ומבואר ב"שערי תשובה" לרבנו יונה (שער ג' מאות קמ"ט ולהלן), כי העון הזה מכלה מנפש ועד בשר. ועיי"ש בדבריו הקדושים, איפה אם כן ההיתר לסייע לזה?
3. The magnitude and seriousness of the sin of paying homage to the wicked is known, which is like throwing a stone at Markolis [an ancient idolatry that was worshipped in this way]. And it is explained in Sha’arei Teshuvah by Rabbenu Yonah (Shaar 3 from letter 149 and on), that this sin consumes from soul to flesh! Study his holy words. Where, then, is the permission to support this?
ד. והעולה על כולן: מלבד מה שהם לעצמם מומרים לכל התורה, עוד זאת נמצא בהם, שהם שואפים בכל מחיר לזכות את הכלל כולו בדרכיהם; הם רוצים לעקור מיהודים את האמונה בה' ובתורתו, וחלק גדול מן הכסף שהם אוספים מכוון למטרה זאת: להפיץ את הספרות שלהם ולייסד בתי ספר לפי שיטתם, ועוד ועוד
4. And above all: besides the fact that they themselves are rebels against the entire Torah, there is another thing found in them, that they strive at all costs to win the entire community over to their ways; they want to uproot from Jews the belief in God and His Torah, and a large part of the money they collect is directed towards this goal: to distribute their literature and establish schools according to their ideology, and on and on.
תאמרו לי איפוא, רבותי: איזה לימוד זכות ניתן למצוא, כאשר אתם יודעים את כל זאת, ועוד אתם מסייעים להם באסיפת כספים
Tell me, Rabbosai, what justification can be found, when you know all this, and you also help them in collecting money?
תתבוננו נא, רבותי, כשיבוא הקב"ה לתבוע עלבון תורתו, מה תענו לכל השאלות שבודאי ישאלו אתכם? האם תענו אז שאינכם אשמים, מפני שפעלתם לפי הוראות לשכת ה"מזרחי"?
Consider now, Rabbosai, when the Holy One, Blessed is He, comes to claim the insult to His Torah, what will you answer to all the questions that will surely be asked of you? Will you then answer that you are not guilty, because you acted according to the instructions of the "Mizrachi" bureau?
לפני מספר שבועות שמעתי מאחד ממנהיגי המזרחי, כי כיום המצב הוא כזה שמוכרחים ללכת לפשרות וויתורים. הרעיון שעלה מדבריו, כפי שאני תפסתי, הוא למשל: בשריפה מוכרחים להציל כמה שניתן להציל, וכן הוא בעניננו, שאנו מוכרחים לוותר על דיני תורה מסויימים, כדי להציל את השאר, וכפי הנראה זהו עיקר העיקרים משיטת המזרחי: מוכרחים ללכת לפשרות וויתורים
A few weeks ago I heard from one of the Mizrachi leaders that the current situation is such that compromises and concessions are necessary. The idea that emerged from his words, as I understood it, is, for example: in a fire, we must save as much as we can, and the same is true in our case, that we must give up certain Torah laws in order to save the rest, and apparently this is the main principle of the Mizrahi system: we must make compromises and concessions.
אבל, רבותי! אנו יודעים כי יש בכוחו של אדם לוותר רק על מה ששייך לו. אבל ברגע שהוא רוצה לוותר על משהו ששייך לזולתו, או לעשות פשרה על חשבון השני, כי אז מוכרחים לקבל על כך הרשאה, כי שלא מדעתו של אדם ושלא ברצונו אי אפשר לעשות עבורו פשרה, מלבד אם הוא אפוטרופוס ליתום קטן. אבל תורתנו איננה בבחינת יתום חס ושלום, כי נותן התורה ית"ש חי וקיים לעולם, על כן אין אנו אפוטרופסים על התורה! עבדי ה' אנחנו כולנו, ואין אנו בעה"ב על שום דבר. אם מבקשים אנו לעשות פשרות בשמה, אפילו אם כל כונתנו היא באמת לטובתה, מוכרחים אנו לדעת קודם את דעת התורה, אם היא מרשה אותנו לעשות זאת, ואזי אפשרי מאד שתאמר לנו: שקילי טיבותייכו ושדיה אחיזריה.
But, Rabbosai! We know that a person has the power to give up only what belongs to him. But the moment he wants to give up something that belongs to another, or to make a compromise at the expense of the other, then we must receive authorization for this, because without a person's knowledge and without his will, it is impossible to make a compromise for him, except if he is the legal guardian of a small orphan.
But our Torah is not in the category of an orphan, God forbid, for the Giver of the Torah, may His name be blessed, lives and exists forever. Therefore, we are not legal guardians of the Torah! We are all servants of God, and we are not “the owner of house” over anything. If we seek to make compromises in its name, even if all our intentions are truly for its benefit, we must first know the position of the Torah, whether it permits us to do so, and then it is very possible that it will tell us: Take your favors and cast them to the thorns.
וכדי לדעת בבירור את דעת התורה, מוכרחים לשאול את גדולי התורה והיראה, אשר יראתם קודמת לחכמתם, שהם יודיעו לנו אם התורה מתירה לעשות פשרות בשמה
And in order to clearly know the position of the Torah, we must ask the great men of Torah and fear [of Heaven], whose fear precedes their wisdom, to inform us whether the Torah permits compromises in its name.
רבותי! - למה נשחק במחבואים. כלום חושבים אתם באמת שמנהיגי המזרחי הם גדולי הדור בתורה ויראה, אשר הסכמתם מספקת לבצע ניתוחים בגוף כה בריא כמו התורה? אם מישהו כאן חולה, הרי הם המנתחים בעצמם...
Rabbosai! Why are we playing hide-and-seek? Do you really think that the leaders of the Mizrachi are the great men of the generation in Torah and fear, whose consent is sufficient to perform surgeries on a body as healthy as the Torah? If anyone here is sick, they are the surgeons themselves…
הרמב"ן אומר: "במקום שישנם שני רופאים שאינם שוין בחכמה, אסור לו לקטן שביניהם לעסוק", וז"ל בספר "תורת האדם" כפי שרשום בזכרוני: "ומה אם באיסורין הקלין, אמרה תורה לא יורה קטן בפני גדול הימנו, עסקי נפשות החמורין לא כל שכן"
The Ramban says: "Where there are two physicians who are not equal in wisdom, it is forbidden for the lesser of them to get involved," and these are his words in “Toras Ha’adam" as recorded in my memory: "It being that, when it comes to the lighter prohibitions, the Torah says a lesser one shall not rule before one who is greater than him, when it comes to the severe cases of life and death, how much more so.”
אין שום ספק, כי בשעה שעומדת על הפרק שאלה של חיי נפש מישראל, מחוייבים עפ"י דין תורה לקיים התוועדות של המומחים הטובים ביותר, ככל שהדבר הוא אפשרי
There is no doubt that when we face a question with the life of a soul from Israel at stake, we are obligated by Torah law to hold a meeting of the very best experts, as much as possible.
ועתה נעשה נא אותו קל וחומר בכיוון ההפוך: אם כאשר השאלה נוגעת לנפש מישראל מוכרחים לשמוע את דעתם של המומחים הגדולים ביותר לאותו דבר, מה כבר כאשר זה נוגע לתורתנו הקדושה, שהיא מקיימת את כלל ישראל ואת הבריאה כולה, האם אז נסתפק בכמה חובשים כדי לבצע ניתוחים בתורה על דעתם?!
And now let's makes the same logical argument in reverse: If when the question concerns a soul from Israel, we must hear the opinion of the greatest experts on the matter, what more when it concerns our Holy Torah, which sustains all of Israel and all of creation, will we then be content with a few medics to perform surgeries on the Torah according to their own opinion?!
מי עשה את תורתנו הפקר, עד שכל מנהיג מפלגה יוכל לבצע בה ניתוחים כפי שלבו חפץ? יודעים אתם מי, רבותי? — היצר הרע: "כך דרכו של יצר הרע היום אומר לו עשה כך וכו', עד שלבסוף אומר לו לך ועבוד עבודה זרה" (שבת קה:)
Who made our Torah ownerless [free for all] that any party leader can perform surgery on it as his heart desires? Do you know who, Rabbosai? — The evil inclination: "Thus is the way of the evil inclination, today it says to him, Do this, etc., until finally it says to him, Go and worship idols" (Shabbat 105b).
אפילו אם תחשבו באמת ובלב תמים, שמוכרחים לעשות פשרות בשם התורה לטובתה, הרי אסור לכם בפועל לעשות זאת על דעתכם ועל דעת מנהיגי המזרחי, שהרי כאן מדובר בתורת ה', ולא במצע מפלגתי, להבדיל. עד כאן בנוגע ליומרה של הפשרנים.
Even if you think with all sincerity and a pure heart that it is necessary to make compromises in the name of the Torah for its own good, you are actually forbidden from doing so based on your own opinion and the opinion of the Mizrachi leaders, for we are speaking about the Torah of Hashem, and not a partisan platform, if one can even compare the two. Until here regarding the pretensions of the compromisers.
ועתה באשר לשאלת התכליתיות של פשרות בתורה
And now regarding the question of the purposes of compromises in the Torah.
רעיון הפשרה הוא, כי אם לא יכולים להציל הכל, טוב לפחות להציל חצי. אבל רבותי, רוחניות אינה ניתנת למדידה כמו גשמיות. כפי שחצי אדם איננו אדם, וחצי חיים אינם חיים, כך גם חצי תורה איננה תורה. כתוב (תהלים יט:ח): "תורת ה' תמימה", בשעה שהיא תמימה, שלימה, רק אז היא תורת ה', אבל כשהיא חסרה, אין היא תורת ה' בשום אופן.
The idea of compromise is that if you can't save everything, it's better to at least save half. But Rabbosai, spirituality is not measurable like physicality. Just as half a person is not a person, and half a life is not life, so too half a Torah is not Torah. It is written (Tehillim 19:8): "The Torah of Hashem is perfect," when it is perfect, complete, only then is it the Torah of Hashem, but when it is lacking, it is not the Torah of Hashem in any way.
בתורת ה' כתוב (דברים יג:א): "לא תוסיף עליו ולא תגרע ממנו
In the Torah of Hashem it is written (Devarim 13:1): "You shall not add to it or take away from it.”
רבותי, דוד המלך ע"ה אומר (תהלים קיט:סג): "חבר אני לכל אשר יראוך", ודברי תורה נדרשין מכלל הן אתה שומע לאו (עיין ספרי עקב י"א י"ח).
Rabbosai, King David, peace be upon him, says (Tehillim 119:63): "I am a friend to all who fear You," and the words of the Torah are expounded so that from the positive we can infer the negative [in other words, I am an enemy to all who do not fear You] (see Sifrei Eikev 11:18).
המובן מזה הוא, כי במקום שבו אין "יראוך", אסור להיות שם חבר. על כן שמעו נא לעצת התורה הקדושה הנאמנה והבדלו מתוך וכו
What is understood from here is that in a place where there is no “who fear You”, it is forbidden to be a friend there! Therefore, please listen to the advice of the holy and faithful Torah and separate yourselves [from this evil congregation].
רבותי! אולי תאמרו בענוה יתירה, מה תעלה ותוריד הליכתנו משם? זאת אל נא תאמרו, כי מלבד מה שקודם כל את נפשותיכם הצלתם, עוד זאת ידוע כי השקר אין לו רגלים, לבד אין הוא יכול ללכת ולעמוד, הוא זקוק תמיד למי שישא אותו. את הציונות נושאים אנשי המזרחי, והרבנים חברי המזרחי נושאים את המזרחי. בלי רבנים, אין המזרחי יכול להתקיים. ובלי המזרחי — הציונות במבנה הנוכחי שלה, לא תאריך ימים. הטומאה נזקקת תמיד ליניקה מצד הקדושה, בלאו הכי לא תוכל להתקיים.
Rabbosai, perhaps you will say with excessive humility, What difference would it make if we go from there? Please do not say this, because aside from the fact that, first of all, you will have saved your souls, it is also known that falsehood has no legs; by itself it cannot walk or stand, it always needs someone to carry it:
Zionism is carried by the people of the Mizrachi, and the rabbis of the Mizrachi group carry the Mizrachi. Without rabbis, the Mizrachi cannot exist. And without the Mizrachi, Zionism in its current form will not last. Impurity always needs to suckle from the side of holiness, otherwise it is unable to last.
[Indeed, the un-Jewish rulership of Israel continues to depend on support from the religious population and validation from rabbinic figures. Without this they would lose legitimacy and be greatly handicapped in waging war against the Torah from within.]
רבותי! התבוננו ותחשבו נא, שחס ושלום לא ייזקף לחובתכם למעלה, הסך הכל של כל הציונות, וכתיב (משלי כח:יד): "אשרי אדם מפחד תמיד" ושלום על ישראל
Rabbosai! Please consider and think, that this should not, God forbid, stand for your guilt up above the sum total of all Zionism, and it is written (Mishlei 28:14): "Fortunate is the man who fears always", and peace be upon Israel.
המצפה לישועת ה' כי יפתחו עינים עוורות לראות נכוחה.
The one who waits for the salvation of Hashem, when blind eyes will be opened to see clearly.
עבד לעבדי התורה הקדושה
[Signed:] A servant of the servants of the Holy Torah.
If only more religious Jews heeded his words then. Perhaps we can finally stop repeating this mistake, stop the bleeding, atone for the sin, and finally begin to undo the damage.
What better time than right now?
No comments:
Post a Comment