PLEASE USE A NAME WHEN COMMENTING

26 June 2026

הפגנות זה "פרי באושים של מפלגות חילוניות": רה"י הגאון רבי שלמה אנגלנדר שליט"א במשא חריף בסערת התקופה בקודש פנימה בקודש פנימה

קרדיט תיעוד: ערוץ מידע ישיבת בית שמעיה הגאון הגדול רבי שלמה אנגלנדר שליט"א ר"י בית שמעיה במשאו תקף בחריפות את הפגנות האלימות. הדברים מתוך גליון דעת אמת מתורתו, המתפרסם ע"י אוצר הפרשה: השקפה על ההפגנות - 'הטרור זמורת זר בכרם היהדות' כיום יש אוירה שנערים אומרים כל מיני דעות משונות, ואומרים שבשביל שיפסיקו את גזירת הגיוס צריך לעשות תעמולה ורעש כגון לישב על הכביש ולחסום אותו, או לפרוץ לבתים של אנשי השלטון ולשבור להם את החלונות וכדו׳, ואנו צריכים לדעת וללמוד מה שהורנו רבותינו. היה זמן שבשנים הראשונות של השלטון הייתה קבוצה של כעשרים בחורים שחרה להם על שנוסעים בירושלים בשבת, ולכן התפזרו ברחוב יפו וכל אחד רשם לעצמו בזיכרונו את מספר הרכב של המכוניות שנסעו בה בשבת, ובמוצאי שבת דאגו לשרוף להם את המכוניות, באותו זמן זכינו שהיה בעולם התורה את מרן החזון איש, והחזו״א קרא למקורבים שלו שיכתבו מכתב מילה במילה כלשונו, והביא כרוז שיפרסם את המכתב לציבור כולו, וזה היה שלא כהרגלו של מרן החזו״א שבדרך כלל לא פרסם מכתב לציבור, וכל המכתבים שלו היו רק ליחידים, ובמכתב זה כתב "לנוכח הצתת המכוניות בירושלים המבוצעת על ידי צעירים המקנאים את קנאת שבת קודשנו הננו מכריזים לאחר ששאלנו את פי גדולי הדור שליט״א: לא זו הדרך ולא באלה חלק יעקב, העושים דין לעצמם, לא נטלו עצה מפי חכמי התורה ואין רוח חכמים נוחה מהם, לא במעשי אלימות תושלט התורה הקדושה ומצוותיה, כי דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, הטרור זמורת זר הוא בכרם היהדות הנאמנה [אנחנו מגדלים כרם של יהדות נאמנה, והטרור הוא זמורה של כרם זר ששותלים אותה בתוך הכרם של היהדות הנאמנה], פרי באושים של מפלגות חילוניות המחנכות להערצת כח האגרוף וידי עשו, ברוך שלא עשנו כחילוניים, לא דרכיהם דרכנו ואל יהי חלקנו עמהם", ע״כ לשון החזו״א במכתב. כשפרסמו את הכרוז הזה בירושלים, בהתחלה כל העיר הזדעזעה נגד המכתב הזה והיה להם קשה לקבל את דברי המכתב, אבל כששמעו שהחזו״א הכתיב את המכתב הזה מילה במילה כלשונו, לא יכלו לדבר נגד המכתב שלו, ואפילו הקנאים הכי גדולים היה קשה להם לעשות רעש נגד החזו״א. 'אין בכוח אלימות לנצח' אחרי כמה שנים - בשנת תשי״ג בסוף ימיו של החזו״א, הייתה עוד התעוררות כעין הראשונה שקמו להפגין בדרך זו להצלת התורה, ופרסם אחד ממקורבי החזו״א מכתב [אין לי עדות על כך שפרסם בשם החזו״א, אבל הוא נאמן לי שפרסם את המכתב על דעת החזו״א], וכך כתוב במכתב "כל מי שמאמין שאפשר בכוח אלימות לנצח במלחמת הרוח, סימן כי גם הוא נתפס להשקפה של כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה, סימן שאין הוא מאמין שבכוחה של האמת לנצח את השקר, או שהוא מסופק אם האמת שלנו היא, והשקר הם נחלתם של פורקי העול". ידוע שפעם קרא הרב מבריסק זצ״ל לאחד מאנשי נטורי קרתא, שהיה מהמובילים הראשיים להפגנות במסירות נפש ממש, ואמר לו 'אתה ציוני, וכי ברוסיה היית מעז לעשות הפגנות כאלה, וודאי שלא היית עושה כך, כי אם היית עושה היו יוצאים כמה חיילים עם תת מקלע ויורים בכולם, ומאיפה אתה בטוח שכאן לא יעשו לך כך, אלא על כרחך שאתה סומך על החוק של הציונים שהם לא יירו בך, ואם אתה סומך על החוק, אתה ציוני, ואבא שלי (ר׳ חיים מבריסק) אחז שהציונים חשודים על שפיכות דמים', באמת לא עברו כמה שבועות ובאחת מההפגנות נתן שוטר מכה ליהודי בשם ר׳ פנחס סגלוב זצ״ל ונפל מחמת זה ונפטר. הג״ר מיכל זילבר שליט״א היה בהלוויה של בחור שנהרג בתוך כדי ההפגנה, על ידי נהג אוטובוס ערבי שכעס ודרס אותו בכוונה למוות, ואמר ר׳ מיכל בהלוויה שכל מי שגרם לכל עסק ההפגנה צריך לעשות תשובה, כי בגללו נגרם שפיכות דמים לאותו בחור, וכי אפשר לסמוך על הערבים שלא יכעסו פתאום בשעת ההפגנה ויסעו בכוונה וידרסו אנשים ?! כעת בשלטון בישראל יש אגודה ששומרת על זכויות האזרח, ושמעתי שהגישו אליהם תלונה על זה שהשוטרים בזמן שהם מפזרים את ההפגנות של בני הישיבות משתמשים בצורה שמסכנת נפשות, כגון שפותחים זרנוקי מים, ומפזרים רימוני הלם ועוד, ולכאו׳ היאך בני תורה יכולים לפנות אל אנשי האגודה הללו וסומכים על זה שיעזרו להם, וכי זה לא ציונות במה שמאמינים שישמרו על החוק. ההפגנות הן פרי באושים של המפלגות החילוניות החזו"א לימד אותנו שללכת להפגנות זה "פרי באושים של מפלגות חילוניות", כי אין זו הדרך שלנו אלא זו השפעה שבאה מהחילונים שעושים הפגנות, וכן מהשפעה של גלות אדום שמבטאת דרך של כוח וחוצפה, וכל גדולי ישראל שהדריכו את עולם התורה פסלו דרך זו מכל הבט, בין שאינה מדרכה של תורה ובין שאינה עוזרת מאומה, ולא עוד אלא גם מכניסה לסכנת נפשות, ואם חס ושלום יגרם מכך סכנת נפשות, כל מי שהיה שותף נחשב שגרם לכך, וברי שעל זה היה אומר הרב מבריסק שמי שעושה הפגנות או שלא אכפת לו שימותו או שסומך על האגודה למען זכויות האזרח שהשוטרים לא יזיקו למפגינים, ואם סומך עליהם הוא ציוני. ההפגנות הן הפך מדרך החינוך: קיבלנו מרבותינו בעניין דרך החינוך, שאם יש ילד שלא מתנהג טוב, אין זו הדרך שיתן לו סתירה או יצעק עליו, ואף שיכול להיות שע״י הסתירה או הצעקה יתנהג עכשיו טוב, אבל מ״מ מקבל מזה הילד חינוך שכשרוצים דבר אפשר לקבל על ידי כוח ואלימות, או על ידי צעקות, וכשיגדל וירצה איזה דבר יתנהג בדרך הזאת כדי שיביאו לו את אותו הדבר. וכך זאת ההשקפה גם לגבי ההפגנות, שאם עושים הפגנות ופורצים לבתים של אנשי השלטון ושוברים להם את החלונות ואת העציצים, אפילו אם מחמת זה משחררים כמה בחורי ישיבות מהכלא, מכל מקום מי שהולך בדרך זו מתחנך לדרך של כוח ואלימות, וכשירצה איזה דבר או שכשמשהו לא ימצא חן בעיניו, ישתמש מטבעו בדרך זו - של כוח ואלימות והפגנות, ואף בביתו יתנהג כך שלא ימצא חן בעיניו איזה דבר, וודאי שדרך זו אינה מדרכי החינוך, וכמו שהורו לנו החזו״א וכל גדולי הדור.

No comments:

"אלימות המתנחלים" - סיפורם המטורף של המתנחלים האלימים מהשמאל הישראלי שהקימו את המדינה. #מתנחלים

What do you think about this??  "Settler Violence" - The Crazy Story of the Violent Settlers from the Israeli Left Who Founded the...