24 January 2017

Below is a very interesting contribution to my previous post,  Special Announcement

Megilla 13a

13A

דלא קטליה דוד לשמעי דאתיליד מיניה מרדכי דמיקני ביה המן that David did not kill Shimei from whom was descended Mordecai who provoked Haman. 
ומה שילם לי ימיני דלא קטליה שאול לאגג דאתיליד מיניה המן דמצער לישראל “And how a Benjamite repaid me”, that Saul did not slay Agag from whom was descended Haman who oppressed Israel. 
רבי יוחנן אמר Yohanan said: 
לעולם מבנימן קאתי ואמאי קרי ליה יהודי על שום שכפר בע"ז He did indeed come from Benjamin. Why then was he called “a Jew”? Because he denied idolatry. 
שכל הכופר בע"ז נקרא יהודי כדכתיב (דניאל ג, יב) איתי גוברין יהודאין וגו' For anyone who denies idolatry is called ‘a Jew’, as it is written, “There are certain Jews etc.” (Daniel 3:13). 
רבי שמעון בן פזי כי הוה פתח בדברי הימים אמר הכי R. Shimon b. Pazzi when he would begin an exposition of the Book of Chronicles would say the following: 
כל דבריך אחד הם ואנו יודעין לדורשן “All Your words are one”, and we know how to find their inner meaning. 
(דברי הימים א ד, יח) ואשתו היהודיה ילדה את ירד אבי גדור ואת חבר אבי שוכו ואת יקותיאל אבי זנוח ואלה בני בתיה בת פרעה אשר לקח מרד [It is written], “And his wife the Jewess bore Yered the father of Gedor, and Hever the father of Socho, and Yekutiel the father of Zanoah, and these are the sons of Bitya the daughter of Pharaoh, whom Mered took” (I Chronicles 4:18). 
אמאי קרי לה יהודיה על שום שכפרה בע"ז דכתיב (שמות ב, ה) ותרד בת פרעה לרחוץ על היאור ואמר רבי יוחנן Why was she [the daughter of Pharaoh] called a Jewess? Because she repudiated idolatry, as it is written, “And the daughter of Pharaoh went down to bathe in the river,” (Exodus 2:5) and R. Yohanan, [commenting on this,] said that 
שירדה לרחוץ מגילולי בית אביה she went down to cleanse herself from the idols of her father’s house. 
ילדה “Bore”: 
והא רבויי רביתיה But she only brought him [Moses] up? 
לומר לך שכל המגדל יתום ויתומה בתוך ביתו מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו This tells us that if anyone brings up an orphan boy or girl in his house, the verse treats him as if he had bore him. 
ירד זה משה ולמה נקרא שמו ירד שירד להם לישראל מן בימיו “Yered”: this is Moses. Why was he called Jered? Because manna came down [yarad] for Israel in his days. 
גדור שגדר פרצותיהן של ישראל חבר שחיבר את ישראל לאביהן שבשמים “Gedor”: [he was so called] because he fenced in [gadar] the breaches of Israel. “Heber”, because he joined [hiber] Israel to their Father in heaven. 
סוכו שנעשה להם לישראל כסוכה “Socho”, because he was like a sheltering booth [sukkah] for Israel. 
יקותיאל שקוו ישראל לאל בימיו “Yekutiel”, because Israel trusted in God [kiwu le’el] in his days. 
זנוח שהזניח עונותיהן של ישראל “Zanoah”, because he made Israel abandon [hizniah] their inquities. 
אבי אבי אבי אב בתורה אב בחכמה אב בנביאות “Father of”, “father of”, “father of”: he was a father in Torah, a father in wisdom, a father in prophecy.

No comments: